Miks on kondipuljong tervislik?

Kondid, kõõlused, sidemed ja selgroolülidevahelised kõhred on toitaineterikkad. Kondipuljong aitab moodustada tugevaid ja terveid luid ning juukseid, toetab nahka ja võitleb põletikuga!

Luid pikka aega keetes satub keeduvette palju toitaineid, luuüdis olevad komponendid, aitavad muuhulgas moodustada terveid vererakke ja toetada immuunsust. Seepärast soovitatakse kanapuljongit immuunsuse tõstjana.

6 PÕHJUST, MIKS TARBIDA KONDIPULJONGIT


 1. Aitab tervendada soolestikku ning soodustab tervislikku seedimist. Kondipuljongis leiduv želatiin tõmbab ligi ja hoiab vedelikke, sealhulgas seedemahlu, toetades seeläbi korralikku seedimist

2. Pidurdab viirusnakkuseid, uuringus on leitud, et kanapuljongil on infektsiooni leevendavad omadused

3. Vähendab liigesevalu ja põletikku, tänu kondroitiinsulfaadile, glükoosamiinile ja muudele keedetud kõhrest ekstraheeritud ühenditele. Aminohapetel, nagu glütsiin, proliin ja arginiin, on kõikidel põletikuvastane toime.

4. Võitleb põletikuga: aminohapetel nagu glütsiin, proliin ja arginiin on kõigil põletikuvastane toime. Glütsiinil on lisaks rahustav toime, mis võib aidata paremini magada

5. Aitab kaasa tugevatele ja tervetele luudele! Sisaldab suures koguses kaltsiumit, magneesiumit ja muid toitaineid, millel on oluline roll terve luukoe moodustumisel

6. Aitab kaasa tervete juuste ja küünte kasvamisele, tänu puljongis sisalduvale želatiinile

Kõige paremini saab toitained kätte konte ja liigeseid keetes - madalal tulel 24-48 h. Enamus loomaluid on keetmiseks sobivad, keeta võib näiteks kana-, kalkuni-, veise, lamba ja vasikakonte. Keedetakse ka kalaluid, uimi ja päid. 

Kondipuljongi täpsem toitaineline koostis sõltub sellest, missuguse looma konte keedetakse, kuid üldiselt saab kõikidest loomaluudest palju mineraalaineid, mida vajame luude tugevdamiseks. Kalaluudest saab lisaks ka joodi, mida vajab kilpnääre. Kõõlustest ja sidemetest saab glükosamiini ja kondroitiini, mis aitavad toetada liigeste tervist. Luuüdi kindlustab meid vitamiinidega A ja K2, paljude mineraalainete (tsink, raud, boor, mangaan, seleen jt) ning polüküllastumata rasvhapetega (nn oomega3). Sidekoelistest osistest saame valku kollageeni, mis annab meile olulised funktsioonid soolestiku limaskesta kaitsmisel ja sooleseina läbilaskvuse vähendamisel. Kollageen muutub seedekulglas vett sidudes želatiiniks, aidates sel viisil soole limaskesta kaitsta ning toidul paremini soolt läbida. 

Maitsev ja tervislik supp tuleb kvaliteetsest puljongist!
KUIDAS KEETA KONDIPULJONGIT?

Kanapuljongiks sobib näiteks supikana, kondipuljongi valmistamiseks kasutata kondiga liha või ainult konte, näiteks veise-, lamba- või vasikakonte. Just vähese lihaga kontidest saab parima puljongi. Soovitatav on kasutada maheliha. Kui talumehed müüvad liha, siis küsi ka juba tükkideks raiutud konte, sealt saab pärast ka luuüdi välja võtta.

Planeeri aega, kui kaua saad puljongit keeta. Selleks on hea aeg nädalavahetusel, kui muid plaane ei ole. Nagu eelpool kirjutatud võib kondipuljongit keeta 24-48 tundi, paljud retseptid pakuvad ka varianti 10-12 tundi. Tee oma katsetusi ise. Kui tunned, et see on piisavalt turvaline, jäta puljong ööseks podisema, pliidiplaat on nr 1 või 1,5 peal. Toored kondid/ liha pese ja pane külma veega keema. Õrna tulega, et aeg-ajalt tuleb pinnale mõni mull. Esialgu tõuseb pinnale vaht, see eemalda. Peale vahu koorimist pane puljongisse maitseained – näiteks loorberilehed, nelk, terapipar, vürtspipar ja maitseköögiviljad – porgand, sibul, seller, porru, küüslauk, pastinaak, petersell, tillivarred jms. Need köögiviljad lähevad pärast äraviskamisele. Liha peab olema potis veega kaetud.
Valmis puljong kurna läbi sõela. Jahuta puljong ja pane külma, nüüd on seda hea säilitada portsjoniteks jaotatauna näiteks sügavkülmas. Kui kohe plaanis suppi edasi teha, siis ei pea vahepeal puljongit maha jahutama. Liha võid kasutada omal soovil. Kindlasti võta kontide seest välja väärtuslik luuüdi, mille võib toiduks kasutada või supile lisada. 

Kui Sul on probleeme liigestega - siis on tähtis seda praegu toitumisega toetada! Oled oodatud konsultatsioonile.

Artikli koostas: Triin Terasmaa

Allikad:
Soots, A. Toiduainete tervistav toime, 2019
Dr Mercola: https://recipes.mercola.com/bone-broth-recipe.aspx
https://www.healthline.com/nutrition/bone-broth

Eelmine
Sünteetilised suhkruasendajad
Järgmine
Mida teha enne viiruste hooaega?

Kirjuta esimene kommentaar

Email again: